فلسفه معاصر در ایران دو رویکرد اسلامی و غربی را در بر می گیرد،رویه نخست که پس از صدرا توسط شارحان و مفسران اندیشه ي وي
پی گرفته شده است و دیگري از دوران ناصري آغاز می شود. فلسفه در غرب همراه علم جدید، دنیاي تازه اي را ساخته است.
اینکه چرا پس از صدرا فلسفه اسلامی تغییر چندانی نداشته باید گفت که صدرا یک نظامی تاسیس کرده است که جامع طرق دینی-
فلسفی است چراکه در آن هم قرآن هست و هم اشراق و هم فلسفه؛ ولی چنین نیست که گسیخته و بی نظام باشد. عده اي صدرا را اوج
فلسفه می دانند و این را دلیل می دانند براي اینکه مدتها است کسی در عرض وي نیامده است. اما به عقیده ي نگارنده دلیل این رکود در
این است که صدرا میان فلسفه و دین حدي قائل نشده است و ذات تحلیلی فلسفه را در پوسته دینی پرورانده است؛ به واقع آنچه صدرا
ارائه کرده است حکمت است نه فلسفه.
:: برچسبها:
تراژدی فلسفه، ایران معاصر، فلسفه ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0