چكيده :
پژوهش حاضر به منظور بررسي روشهاي سنجش در ارزشيابي كيفي انجام
شده است.
اطلاعات مورد نياز پژوهش از طريق تحقيق كتابخانه اي جمع آوري
گرديده است .
در اين مقاله، ضمن معرفي ارزشيابي توصيفي –
كيفي و ضرورت آن ،درباره ي تغييرو
تحول هاي ايجاد شده در نظام ارزشيابي توسط اين طرح بحث مي شود.
همچنين در اين مقاله ، ضمن بيان ويژگي هاي طرح ارزشيابي توصيفي
، به موفقيت
هايي كه اجراي اين طرح به همراه داشته است ، اشاره شده است.
در قسمت پاياني مقاله ، ضمن بيان ابزار و روشهاي سنجش در
ارزشيابي توصيفي به
معرفي برخي از روشهاي سنجش در امر ارزشيابي توصيفي پرداخته كه
از جمله اين
موارد مي توان به برگ ثبت مشاهدات، آزمون عملكردي ، پوشه كار،
چك ليست
و..........اشاره كرد
كليد واژه ها
:ارزشيابي – ارزشيابي پيشرفت تحصيلي –ارزشيابي سنتي –كيفيت
–
ارزشيابي كيفي (توصيفي)
مقدمه
در سالها و دهه هاي اخير تغيير و تحولات علاوه بر سياست
واقتصاد ،تأثير شگرفي بر بنا
هاي فرهنگي و اجتماعي جوامع نهاده است. بطوريكه هريك از ما ،
خواسته يا ناخواسته
دخيل و نظاره گر اين تغييرات بوده ايم . و اين نشان دهنده اصل
اجتناب ناپذير حيات ما
يعني تغييير و تحول و ضرورت انعطاف در برابر تغييرات مي باشد .
اگر وجود تغييرات و حركت در جهان پذيرفته شود. به تبع آن
همواره اهداف و ساير
بخش هاي آموزش وپرورش نيز نظير ديگر موارد بايد متغيير باشند.
ضرورت هاي
اجتماعي و فرهنگي نوين عصر اطلاعات و ارتباطات ، لزوم آمادگي
هاي متناسب با
نيازهاي قرن حاضر، تقاضاهاي عمومي براي آموزش و پرورش مادام
العمر ، مطالعه و
تحقيق مداوم براي ايجاد تغييرات هوشمندانه ، منطقي و عقلاني
درراستاي مصلحت
ومنفعت نوع بشر و حيات آدمي در نظام آموزش و پرورش را ضروري
ساخته است .
:: برچسبها:
اقدام پژوهي ,
آموزش و پرورش ,
دانش آموزان ,
چگونه توانستم ,
مدرسه ,
ارزيابي ,
كيفي ,
توصيفي ,
تحقيق ,
مقاله ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0