احکام و آثار اصل رضایی بودن بودن اعمال حقوقی
مبحث اول) احکام اصل رضایی بودن اعمال حقوقی
گفتار اول: میزان لازم الاجرا بودن اصل رضایی بودن اعمال حقوقی
الف – اصل رضایی بودن اعمال حقوقی یک قاعده تکمیلی است.
1- مفهوم تکمیلی بودن
قاعده
تکمیلی همچنان که از نام آن پیداست به معنای قاعده ای است که تنها در جهت
تکمیل و تقسیم اراده یا اراده های دخیل در ایجاد یک عمل حقوقی از سوی
قانونگذار وضع گردیده اند و به همین دلیل تراضی طرفین و حتی اراده یک طرفه
در ایقاعات می تواند با آنها مخالفت ورزد و آنها را نادیده بگیرد.[1]
در مقابل قواعد تکمیلی، قواعد امری قرار دارند که فلسفه وجودی آنها ایجاد
نظم و انتظام در روابط حقوقی و الزام به رعایت مصالح فردی و اجتماعی است.
بدیهی است وجود یا فقدان این دسته از قواعد و مقررات، در حیطه اراده ها
نیست و بدلیل ریشه داشتن در نظم عمومی یا اخلاق حسنه، نمی تواند با مخالفت
اراده یک طرفه یا دو طرفه اشخاص مواجه گردد پس تراضی برخلاف آن امکان پذیر
نیست.[2]
مفهوم قواعد تکمیلی وامری و تمایز میان این دو به خوبی در ماده 10 قانون
مدنی ایران متجلی گردیده است زیرا آنجا که قانونگذار از اعتبار قراردادهای
خصوصی سخن به میان میآورد، حتی مخالفت با قواعد تکمیلی را نیز می پذیرد
اما در آن قسمت از ماده که اعتبار اینگونه قراردادهای خصوصی را مشروط به
عدم مخالفت با قانون میسازد، قطعاً و قاعدتاً، قوانین امری را در نظر
دارد.
با توجه به آنچه آمد،
قوانین و قواعد تکمیلی اساساً نیازی به تصریح و اعلان ندارند بلکه خود بخود
و بنفسه، جزیی از مفاد اعمال حقوقی مرتبط را تشکیل می دهند اما در عین
حال، طرفین می توانند با تصمیم خویش، وجود این قواعد را نادیده بگیرند و
آنچه را که خود میخواهند، جایگزین اراده تکمیلی قانونگذار کنند. به اعتقاد
ما، اصل رضایی بودن اعمال حقوقی نیز از لحاظ لازم الاجرا بودن با مفهوم
قواعد تکمیلی انطباق دارد. نقطه مقابل این اصل، تشریفاتی بودن اعمال حقوقی
است. به ویژه در جاهایی که ریشه آن را قانون تشکیل می دهد. در این حالت،
تشریفاتی بودن را قطعاً باید در گروه قواعدامری جای داد و ریشه آن را در
نظم عمومی دانست بنحوی که ارداه یک طرفه یا دو طرفه حق مخالفت با آن را
نداشته و گریزی از آن نخواهد داشت.
2- تحلیل حقوقی تکمیلی بودن اصل رضایی بودن اعمال حقوقی
در
حقوق اروپایی و بین المللی، مسئله تکمیلی بودن اصل رضایی بودن، در بسیاری
از موارد در قوانین موضوعه و حداقل در دکترین حقوقی و در راستای استنباط از
قواعد عمومی و اصول کلی، مورد پذیرش واقع شده است. دکترین حقوقی اروپا، با
ارائه دیدگاهی نوین نسبت به اصل رضایی بودن، تکمیلی بودن این اصل را نتیجه
می گیرد: مطابق تعریفی که عموماً ارائه می شود، عقد رضایی، قراردادی است
که به صرف توافق طرفین تشکیل می شود بدون آن که شیوه اعلام اراده، اهمیت
چندانی داشته باشد، این اصل رابطه تنگاتنگی با اصل استقلال اراده داشته و
طرفین علی الاصول آزادند تا محتوای روابط قراردادی خود را تعریف کنند و با
اعتماد متقابلی که خود از اصل حسن نیت سرچشمه می گیرد، بنای قراردادی خویش
را استوار نمایند.[3]
اما
در راستای ارائه تعریفی دقیق تر از، رضایی بودن، می توانیم آن را به جای
عدم وجود تشریفات، به آزادی در استفاده از تشریفات تعبیر کنیم. [4]
بنابر آنچه گفته شد، با توسیع مفهومی اصل رضایی بودن، نتیجه می شود که
رضایی بودن مانع از آن نیست که طرفین بتوانند برای انعقاد قرارداد خود،
وجود مشکل شخصی را ضرور بدانند. مفهوم مخالف این نظریه آن است که من بعد،
ریشه تشریفاتی بودن را باید صرفاً در قانون جستجو نمود. به عبارت دیگر،
تشریفاتی بودن از جایی آغاز می شود که قانون شیوه های پذیرفته شده ای را
برای ابراز اراده تعیین کند بدون آن که در کنار آن معادلی قرار دهد به نحوی
که اگر این شیوه ها رعایت نگردند، ابراز اراده فاقد تأثیر حقوقی باشد.[5]
از آنچه گفته شد، دو نتیجه مهم اخذ می شود:
اول
این که تشریفاتی بودن واقعی فقط در قالب قوانین موضوعه صریح امکان پذیر
است و وضع برخی تشریفات از سوی متعاقدین در قراردادهایی که اصولاً رضایی
هستند، این قراردادها را به قرارداد تشریفاتی تبدیل نمی کند بلکه ذات رضایی
اینگونه قراردادها باز هم باقی و پایداراست.
دوم
این که رضایی بودن، جزء قواعد آمره و وابسته به نظم عمومی نیست. بنابراین
طرفین اختیار دارند که رضایی بودن را مطابق منافع اقتصادی خود به کار گیرند
و برای انعقاد یک قرارداد قطعی، وجود شکل خاصی را پیش بینی نمایند و این
امر به هیچ وجه مخالف رضایی بودن نیست زیرا معنای رضایی بودن، دقیقاً،
احترام به خواست و اراده طرفین عقد است.[6]
مسئله
تکمیلی بودن، اصل رضایی بودن با همان مفهومی که بدان اشاره گردید، در اصول
حقوق متحدالشکل راجع به قراردادهای تجارت بین الملل و کنوانسیون بیع بین
المللی کالای وین نیز صراحتاً مورد پذیرش قرار گرفته و با تحلیل هایی از
سوی برخی حقوقدانان همراه شده است:
مواد
4-1 و 13-2 و 18-2 اصول حقوق متحدالشکل ، صراحتاً، مسئله تکمیلی و غیر
آمره بودن اصل رضایی بودن را مورد اشاره قرار داده و به همین جهت به طرفین و
دول اجازه و امکان روی آوردن به شکل و تشریفات را اعطا می کنند. ماده 13-2
در این رابطه اشعار میدارد: «هنگامی که طرفین در جریان مذاکرات لازم
بدانند که انعقاد قرارداد به توافقی در خصوص برخی مسائل مربوط به ماهیت یا
شکل مربوط شود، آن قرارداد تنها زمانی منعقد می گردد که طرفین به توافقی در
این مسائل رسیده باشند.»
در تشریح این ماده آمده است:
«در
رویه عملی تجاری و به طور خاص در معاملاتی که از پیچیدگی قابل توجهی
برخوردار باشند، به طور متداول، پس از مذاکره طولانی مدت طرفین، سندی فاقد
تشریفات موسوم به «توافق مقدماتی»، «موافقت نامه» یا «قولنامه» یا مشابه آن
تنظیم می شود که حاوی توافقاتی است که تا آن زمان به دست آمده است و در
عین حال قصد آنها را برای نگارش بعدی یک سند شکلی نشان می دهد.
در
برخی موارد طرفین ملاحظه می کنند که قرارداد آنها پیش از این منعقد شده
است و این سند شکلی تنها تأییدی است بر توافقی که قبلاً انجام شده است، با
این وجود در صورتی که طرفین یا یکی از آنها، به روشنی اظهار دارد که آنها
قصد نداشته اند تا پیش از نگارش سند شکلی، خود را مقید سازند، قراردادی
وجود نخواهد داشت هر چند طرفین پیش از این بر تمامی جنبه های معاملاتی خود
به توافق رسیده باشند.
به عنوان مثال، “A” و “B” پس از مذاکره طولانی مدت، موافقت نامه ای را امضاء کرده اند که حاوی توافق «جوینت وینچر»[7]
برای اکتشاف و بهره برداری از فلات قاره کشور “C” است. طرفین متعهد شده
اند که پس از آن توافقی را با اسناد شکلی نگارش کنند و در یک مراسم عمومی،
مبادله نمایند. در صورتی که از قبل، در آن موافقتنامه، همه الفاظ مناسب
توافق درج شده باشد و اسناد بعدی تنها برای عرضه بهتر آن به عموم در نظر
گرفته شود، می توان عقیده داشت که آن عقد پیش تر و با امضای نخستین سند،
منعقد شده است. اما اگر این توافقنامه حاوی عباراتی چون: «تا زمانی که
قرارداد نهایی امضاء نشود الزام آور نیست.» باشد، طرفین پیش از امضاء و
تبادل اسناد شکلی متعهد نیستند.[8]
مواد
12 و 96 کنوانسیون وین نیز با منظور نمودن حق رزروبرای کشورهایی که پیش
بینی تشریفات در عقد بیع را ضروری می دانند، در واقع تکمیل بودن اصل رضایی
بودن را مورد پذیرش قرار داده، و آن را از زمره قواعد آمره خارج کرده است.
شارحین کنوانسیون بر این اعتقادند که چون تشریفاتی بودن باعث افزایش آگاهی
طرفین، تضمین منافع خصوصی ایشان و در صورت لزوم منافع عمومی است، ریشه در
نظم عمومی داشته و جزو قواعد آمره است فلذا نمی توان برخلاف آن تراضی نمود.[9]
در این قسمت از بحث شایسته است مفهوم تشریفاتی بودن را نیز مجدداً مورد مداقه قرار دهیم:
دکترین حقوقی اروپا معتقد است که باید میان شکل و تشریفاتی بودن تمایز قائل شویم:
رضا برای بیان شدن بهرحال نیازمند به شکل است بنابراین اگر شکلی برای اعلام اراده وجود نداشته باشد، عقدی نیز وجود نخواهد داشت[10]،
اما تشریفاتی بودن، شکل خاصی است که برای اعتبار و تشکیل عقد توسط قانون
تحمیل می شود. این شکل قانونی غیرقابل جایگزین است اما در عین حال نکته مهم
این است که نباید شکل تحمیلی توسط قانون را با شرایط اساسی صحت معاملات
مخلوط کنیم. توضیح آن که شرایط اساسی صحت، در تمامی قراردادها اجباری و
الزامی اند و با ماهیت عقد ارتباط مستقیم دارند در حالی که شکل های قانونی
تأثیری در ماهیت عقد ندارند و بنا به مصالح خاص و برای عقودی خاص منظور شده
اند فلذا الزام شکل، الزام مکملی است که نمیتواند جایگزین دیگر عناصر
تشکیل دهنده عقد گردد. به عنوان مثال، در حقوق فرانسه، استلزام شکل نمی
تواند به خودی خود به حذف الزام وجود «علت»[11] بیانجامد.[12]
نتیجه
آن که لحاظ برخی اشکال توسط خود طرفین بدون آن که قانون آنها را الزام
نموده باشد، موجد یک عقد تشریفاتی نیست بلکه قرارداد، رضایی باقی می ماند.
با وجود آن که اشکال تعریف شده قانونی غیرقابل جایگزین هستند اما متعاملین
می توانند به جای انعقاد عقد تشریفاتی مورد نظر قانون، عقد دیگری را منعقد
نمایند که نتیجه آن به عقد تشریفاتی نزدیک باشد و بدین ترتیب به موضوع خویش
بدون رعایت تشریفات نائل گردند. به عنوان مثال، رویه قضایی فرانسه متأثر
از حکم ماده 931 قانون مدنی این کشور، هبه منعکس در اسناد عادی را نمی
پذیرد اما هیچکس در اعتبار یک هبه دستی تردید نمی کند زیرا آن را قراردادی
متفاوت می دانند، هبه دستی عبارت از یک عقد عینی است که تنها ناظر به اموال
منقول است و با قبض و اقباض شکل میگیرد.
:: برچسبها:
پایان نامه ,
احکام ,
و ,
آثار ,
اصل ,
رضایی ,
بودن ,
بودن ,
اعمال ,
حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0