اين تحقيق به منظور بررسي و مقايسه رفتار كاركنان سازمان مالياتي و
سازمان بيمه در مواجهه با تضاد هاي (تعارض هاي) سازماني است . جامعه آماري اين
تحقيق را كاركنان سازمان مالياتي (20 نفر) و سازمان بيمه (20 نفر) شهرستان نور
تشكيل مي دهند. ابزار اندازه گيري تحقيق پرسشنامه ، مديريت تضاد رابينز است
. پرسشنامه اين تحقيق، از طريق آزمون آلفاي كرونباخ بررسي شده كه برابر با
722/0 بوده است. نتايج بدست آمده از پرسشنامه تحقيق نشان مي دهد كه رفتار
كاركنان سازمان مالياتي و بيمه در برخورد با تضاد هاي سازماني رابطه معني
داري وجود دارد . آزمون خي دو نشان مي دهد بيشتر كاركنان سازمان مالياتي (65%) در
مواجه با تضاد استراتژي كنترل ( شيوه رقابتي يكسان ) و (25%) استراتژي عدم مقابله
( شيوه هاي اجتناب و تطبيق يا سازش) و (10%) راه حل گرايي (شيوه هاي همكاري و
مصالحه) استفاده مي كنند. سازمان بيمه نيز (55 %) در مواجهه با تضاد هاي
درون سازمان نخست از استراتژي عدم مقابله و (40 % ) از استراتژي كنترل
و (5 % ) از استراتژي راه حل گرايي استفاده مي كنند .
در تمامي ادوار زندگي بشر، تعارض (تضاد) ، كشمكش و اصطكاك بين منافع
رئيس و مرئوس ، كارفرما و كارگر، و يا كارمندان وجود داشته است. تعارض (تضاد) ، واقعيتي است كه بشر در
طول تاريخ با آن آشنا بوده ، ولي متأسفانه به دليل عدم مديريت صحيح ، بيشتر تعارضات به ستيزهجويي
و دشمني مبدل شده است (1،2) .
امروزه جوامع بشري به علت پيشينه ناخوشايندي كه از تعارض دارند ، به
آن به عنوان يك پديده منفي مينگرند . خانم ماري پاركر فالت به تعارض به عنوان يك مسأله بد و زيانآور نگاه
نميكند ؛ وي ميگويد: از طريق روابط انساني مناسب ، ميتوان از تعارض موجود در
راه پيشبرد اهداف سازماني استفاده كرد.
:: برچسبها:
سازمان بيمه ,
حسابداري ,
حسابرسي ,
مقاله ,
سازمان مالياتي ,
تعارض ,
مديريت تضاد ,
استراتژي كنترل ,
اهداف سازماني ,
مديريت تضاد رابينز ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0