
مبانی نظری و پیشینه پژوهش هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی در 49 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
کامل و قابل ویرایش
شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق
شامل منابع داخلی و خارجی
منبع نویسی استاندارد
بخشی از مبانی نظری:
درباره فرهنگ تعاریف متفاوت و گوناگونی آمده است؛ اما می توان به دو تعریف زیر اشاره کرد:
فرهنگ عبارت است از مجموعه پیچیده ای از علوم، دانش، هنر، افکار و اعتقادات، قوانین و مقررات، آداب و رسوم و سنت ها و به طور خلاصه، کلیه آموخته های و عادت هایی که انسان در حکم مهمترین عناصر جامعه اخذ می کند. و در تعریف دیگر، فرهنگ را شیوه زندگی برخاسته از اندیشه(عقل نظری) و نظام ارزشی(عقل عملی) نیز تعریف کرده اند. لذا این فرهنگ چند لایه دارد.
1- لایه اول و عمیق ترین لایه هر فرهنگ، لایه معرفتی یا جهان بینی آن است که از سنخ تفکر، باور و اندیشه است.
2- لایه دوم، لایه ارزشهاست که برآمده از لایه اول است، یعنی الگوهای داوری و قضاوت از خوبی، بدی، زشتی وزیبایی.
3- لایه سوم، الگوهای رفتاری، هنجارها و قالب های رفتاری است. یعنی قالب هایی که در نهادهای گوناگون شکل می گیرند. نهادهایی چون خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش، اقتصاد و اوضاع دین و سیاست.
4- لایه چهارم، نمادها هستند که هم کلامی اند و هم غیرکلامی اند؛ به معنای دیگر، هم نوشتاری است و هم زبان گفتاری و حرکات و عادات رفتاری، هنر، موسیقی و طراحی را نیز در بر می گیرد (افروغ، 1382: 84)
بخشی از تحقیقات انجام شده:
- ساختار هویت در فیسبوك: قدرت دیجیتالی در ارتباطات كنترل شده عنوان تحقیقی است که در دانشگاه تمپل ایالات متحده و در دپارتمان جامعهشناسی این دانشگاه و با روش تحلیل محتوا هویتهای ابراز شده در فیسبوك مورد بررسی قرار گرفته است.
در چكیده این تحقیق آمده است: «تحقیقات اولیه روی اظهارات آنلاین، اساساً بر ساختارهای هویت در محیطهای تخلصی آنلاین (محیطهایی كه در آن كاربران با نام مستعار ظاهر میشوند) متمركز شده است. بیشتر مطالعات اخیر به بررسی ویژگیهای عملكرد افراد در محیطهای آنلاین با جنبه تخلصی كمتر (مانند سایتهای اینترنتی قرارعشقی) پرداخته و یافتههای متفاوتی را گزارش كردهاند. مطالعه كنونی به پژوهش ساختارهای هویتی فیسبوك "محیط آنلاین غیر تخلص (محیطی كه در آن كاربران با نام واقعی ظاهر میشوند) كه به تازگی پدید آمده است" پرداختهاند. براساس تحلیل محتوای 63 حساب(اكانت) فیسبوك این نتیجه حاصل شده است كه شخصیتهای مطرح شده در این محیطهای غیر تخلصی با هویتهای پدید آمده در محیطهای تخلصی تفاوت دارند و كاربران فیسبوك، خصوصیات خویش را به طور ضمنی و مفهومی و نه صریح ابراز میكنند.
- یانگ، در مقاله ای با عنوان" رابطه حوزه های عمومی و خصوصی در سایت های شبکه های اجتماعی نمونه مورد مطالعه فیس بوک "با استفاده از روش پیمایشی به انجام این تحقیق اقدام کرده نمونه آماری این پژوهش 77 دانشجوی رشته علوم ارتباطات در دانشگاه ایندیانا استیت است. از مهمترین اهداف مطرح شده در این پژوهش این است که افراد تا چه اندازه با هویت واقعی خود در این شبکه عضو می شوند که نتیجه بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که بیش از 95 درصد کاربران اظهار داشته اند که از اسم واقعی شان در این شبکه استفاده می کنند.
فهرست مطالب:
هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی
فرهنگ
2-1-2- هویت
3-1-2- هویت فرهنگی
4-1-2- ابعاد هویت فرهنگی:
شبکه های اجتماعی
مفهوم شبکه های اجتماعی
1-2-2- شکلگیری و تحول شبكههای اجتماعی در جهان
2-2-2- ایران و شبكههای اجتماعی مجازی
3-2-2- آشنایی با رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی
4-2-2- ویژگی های رسانه های اجتماعی
5-5-2-ویژگی های انحصاری شبکه های اجتماعی
6-2-2- ویژگی های شبکه اجتماعی فیس بوک(facebook)
7-2-2- کارکردهای منفی شبكههای اجتماعی
8-2-2- کارکردهای مثبت شبكههای اجتماعی
9-2-2- انگیزه های مخاطبان برای پیوستن به شبکه های اجتماعی
10-2-2- انواع شبکه های اجتماعی
11-2-2- شبکه اجتماعی فیس بوک
بررسی پژوهش های پیشین
1-3-2- پژوهشهای پیشین خارجی
2-3-2- پژوهشهای پیشین داخلی
چارچوب نظری
4-2- مبانی نظری
1-4-2- نظریه بازنمایی:
2-4-2- مفهوم هویت و فرهنگ در نظریه بازنمایی هال:
3-4-2- مکتب ساخت- کارکرد:
4-4-2- مفهوم كاركرد
5-4-2- ساختار گرایی
6-4-2- مفاهیم و اصول ساخت گرایی
7-4-2- نظریه ساخت گرایی و کارکردگرایی ساختاری
8-4-2- مفهوم هویت در دیدگاه گیدنز:
9-4-2- نظریه حوزه عمومی هابرماس
فهرست منابع

:: برچسبها:
مبانی نظری و پیشینه پژوهش هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی ,
مبانی نظری هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی ,
پیشینه تحقیق هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی ,
پیشینه پژوهش هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی ,
ادبیات تحقیق هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی ,
مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی ,
هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0