شرح مختصر : علم اقتصاد به عنوان یکی از رشتههای علوم
انسانی که نحوه انتخاب و مبادله توسط افراد و پیامدهای اقتصادی کلان این
تصمیمها را در سطح جامعه مورد مطالعه قرار میدهد، همواره از سوی
روانشناسان متهم به نادیده گرفتن شواهد و واقعیتها مربوط به رفتار
انسانها بوده است. علم اقتصاد با پایهریزی مبانی خرد رفتاری و شکلدهی
منظومهای از نظریات براساس این فروض، مدعی سازگاری با این رشته علمی است.
از آنجا که واحد تحلیل در این دو علم، فرد و رفتار او میباشد تعامل بین
علم اقتصاد و روانشناسی میتواند برای نظریهپردازی اقتصادی مورد استفاده
اقتصاددانان قرار گیرد. لذا ما در این بحث با برشمردن کاستیهای برخی
نظریات اقتصادی در مواجهه با مشاهدات واقعی و برخی پیشرویهای نظری در
راستای گفتگوی این دو علم، به ضرورت و اهمیت مطالعات میانرشتهای در این
حوزه میپردازیم. در نهایت نیز سعمی میکنیم با تأکید بر طراحی دورههای
مطالعاتی میانرشتهای، چارچوبهایی جهت آموزش و پژوهش مناسب در این حوزه
ارائه گردد.
پیش از مطرح شدن مالیه رفتاری در مدیریت مالی و اقتصاد، رفتار
سرمایهگذاران در بازار سرمایه بر مبنای نظریه مطلوبیت اقتصادی تفسیر
میشد، در حالی که بررسیها و پژوهشهای متعدد علمی در زمینه رفتاری، میزان
اهمیت عوامل روانشناختی را مشخص کرد. اگرچه نظریههای مالیه رفتاری
موضوعاتی جدید هستند و پیشینه آن به یک دهه پیش بازمیگردد، ولی موضوع دخیل
بودن ویژگیهای روانشناختی و رفتاری افراد در تصمیمهای خرید به دورههای
پیشتر بازمیگردد. حال اینکه با توجه به پیشرفتهای بازار سرمایه، باید
تمامی عوامل درونی و بیرونی بصورتی ظریف و زیربینانه مورد بررسی قرار
گیرند، چرا که ما با تفکرات، عقاید و ذهنیات بسیار متنوعی از افراد رو به
رو هستیم که شناخت و درک غالب این ذهنیات از اهمیت بالایی برخوردار است.
افراد برای سرمایهگذاری پول عوامل بسیار زیادی را مورد تجزیه و تحلیل قرار
میدهند، به عبارت دیگر سرمایهگذاران حتی پیش از به دست آوردن پول،
راهکارهای متفاوتی را برای محل سرمایهگذاری پولشان در ذهن پرورش میدهند
(جعبه سیاه خریداران) و در نهایت گزینهای را انتخاب میکنند که با توجه به
ذهنیاتشان از هر جهت به نفعشان باشد. عوامل بسیار زیادی بر قصد و تصمیم
افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار تأثیرگذارند که میتوان این
عوامل را به دو دسته عوال درونی و عوامل بیرونی تقسیمبندی کرد. از جمله
عوامل بیرونی میتوان به شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مواردی مانند:
میزان تبلیغات از سوی بورس، مسائل درون شرکتی و … اشاره کرد وی از آجا که
تأثیر این عوامل از سوی تحلیلگران بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است،
تأثیر عوامل درونی میتواند جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دهد.
فهرست :
مقدمه
رابطه نظری علم اقتصاد با روانشناسی
آینده تعامل علم اقتصاد و روانشناسی
آموزش و پژوهش در علم اقتصاد با تأکید بر مطالعات روانشناسی
مقدمهای بر تحقیقات انجام شده درخصوص رفتار سرمایهگذاران در بازار
روانشناسی و رفتارشناسی
اعتماد به نفس کاذب
تنوع بخشی
پشیمانی
ریسک و بازده
کنترل خویشتن
حسابداری ذهنی
نتیجه گیری
:: برچسبها:
مقاله ,
روانشناسی ,
در ,
بازار ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0